08 April 2007

Besök hemifrån!

Jag har sådan enorm tur att jag är begåvad med en familj som gärna reser runt i världen och hälsar på. Lisa var här för ett par månader sedan, och nu har jag precis haft två underbara veckor tillsammans med mina föräldrar. Den här gången hade jag gjort en liten annorlunda resplan, dels så att vi skulle se så många fåglar som möjligt, dels så att jag själv skulle få se något nytt. Det hela blev lyckat, det blev kring 80 kryss i fågelboken - inte undra på att tuben är med på de flesta kortende flesta kort har tuben med, eller mamma som immiterar en eller annan fågel... Mitt hus ligger mycket bra till för den fågelintresserade och det tog inte ens fem minuter efter att vi kom hem tills tuben var framme! Det skådades sen fåglar i parti och minut från olika lägen i mitt hus.
Efter en snabb introduktion till Kathmandu och MS kontoret började vi semeestern med ett par dagar i Chitwan nationalpark där vi kryssade mer än 65 fågelarter, mamma som skarv var ett ädelkryss, och däremellan åkte vi kanot och blev jagade av en noshörning på walking safari! De som vi sen såg från elefantryggen var betydligt lugnare och roligare att se. Sen slappnade vi av med lugnara skådning från Nagarkot där vi hade hoppats få se de vita bergen. Det blev inga tyvärr, men i alla fall ett par kryss till. Sen kastade vi oss ner till Nepalgunj för att se min vardag, och mer om den snart igen.